Top

Overvejelser om din overskriftSådan skriver du en killer-overskrift! Klik her. Kom nu(!) Du gætter det aldrig!

Sådan skriver du en killer-overskrift! Klik her. Kom nu(!) Du gætter det aldrig!

Hvis du vil skrive en fængende overskrift, kræver det, at du tænker dig godt om og ikke bare gør som alle andre. Her er et par gode råd til en kort, aktiv og opsigtsvækkende overskrift.

Kan du huske ordlyden på den sidste spiseseddel, du gik forbi? Og hvad med teksterne i dit feed på mobilen i morges?

Ja, det ER svært at skabe opmærksomhed i en tilgroet skov af informationer, nyheder og salgskampagner. Mediebilledet er domineret af overskrifter, der forsøger at ramme modtageren direkte på følelserne eller tilbyde en let løsning på et populært problem. Især på de digitale medier, hvor det handler om at få så mange klik som muligt.

Og jeps, de virker!
De udnytter, at frygt og stærke følelser giver læseren et kick – og afsenderen et klik!
Nemt, ja. For nemt, måske?

Frygt, fiasko og et hurtigt fiks af ’det gode liv’ trigger vores krybdyrhjerne.

Når ’Sådan’ sidder fast i halsen!

Men kan det blive ved? Mon vi på et tidspunkt bliver blinde for ’Sådan’-løsninger? Trætte af at blive mindet om, at der hele tiden er noget, vi kan blive bedre til?

I Skriv klart mærker vi en vis mæthed i forhold til de overskrifter, som bliver sværere og sværere at smage forskel på. I stedet bider vi mærke i dem, der forsøger at gøre noget anderledes. Dem der bryder normen, tænker kreativt og viser lidt af sig selv.

Giv din overskrift lidt ekstra opmærksomhed

Så gør andre det måske også! Vil du skrive gode overskrifter, der ikke altid ligner alle de andre, giver vi dig her vores bedste råd:

1. Fat dig i korthed!

En overskrift skal helst ikke bestå af mere end 60-70 tegn. CMS-systemer, e-mailprogrammer og hvad du ellers arbejder i, stiller måske krav til længden. Og husk på, at din modtager højst sandsynligt læser på mobilen. I så fald skal overskriften være endnu kortere, fx skal en emnelinje i en e-mail kun fylde omkring 25-30 tegn.

2. Aktive verber

Sørg for, at din overskrift rummer et aktivt verbum. Og undgå det ord, der ligger først for. De fleste verber har mange synonymer, så brug et minut på at finde det ord, der passer bedst. Det tilfører din tekst liv og personlighed. Her er fx valgt et noget anderledes verbum:

3. Opsigtsvækkende

Det handler om at overraske sin læser, så han/hun stopper op og tager stilling til, om hun gider læse mere. Det kan du fx gøre ved at bryde normen. I eksemplet her fra Politiken er overskriften skrevet i talesprog/slang, hvilket skiller sig ud fra andre overskrifter i avisen og derfor tiltrækker ekstra opmærksomhed.

I salgstekster kan du vende klassiske formuleringer på hovedet og udskifte ’Ja tak til flere gode råd om selvudvikling’ med ’Nej, du –ellers tak, jeg vil ikke vide mere om mig selv!’.

Husk, at overskriften aldrig må love mere, end teksten holder.

4. Husk tonen

Det vigtigste råd til dig, der stadig hænger ved, er, at huske tonen. Det handler om at være tro mod den, du eller din virksomhed er. Det virker fx utroværdigt, når en ældre, konservativ virksomhed pludselig bliver meget personlig, hvis den tidligere har brugt distance. Og omvendt.

Så ja … der ligger et arbejde i at skrive overskrifter og vælge den helt rigtige.

Men når overskriften er vigtig, er indsatsen godt givet ud!

God fornøjelse!